Blogowicze...

Materiał zawarty na moim blogu jest cudzą własnością, pod większością postów zamieszczone jest źródło tutoriala.
Przepraszam serdecznie autorów tutoriali pod którymi brakuje źródła. Składam także podziękowania dla administratorów serwisów z tutorialami którzy zgodzili się na opublikowanie ich treści na moim blogu.

Serdeczne podziękowania dla serwisu:

www.graficzna.pl
www.plstyle.pl
www.photoshopportal.pl
www.helps.pl

30 marca 2008

Malujemy portret

Malujemy portret

W obecnych czasach komputer zaopatrzony w tablet daje nam ogromne możliwości jeżeli chodzi o Digital Painting. Zachęcam wszystkich zaawansowanych użytkowników do spróbowania swoich sił również w malarstwie.

Każdy z Was pewnie nie raz stawał przed białą kartką z ołówkiem lub pędzlem w ręce i nieudolnie próbował coś nabazgrać. A dziś bez trudu przy pomocy cyfrowych zdjęć, warstw i pędzli możemy namalować obraz.

Zawarte przeze mnie uwagi i rady mają zastosowanie nie tylko do DP ale odnosza się do malarstwa i rysynku w ogóle.

1. Biała kartka - zmora każdego początkującego. O ile nie malujemy w technice wykorzystującej biel podłoża ( np. akwarela) warto zacząć od położenia apli koloru tła na całości (w pastelach mamy od tego kolorowe papiery). Ja wybrałam kolor jasno-cielisty.

2. Teraz kolej na zarys postaci (bo będę malować portret)
I tu można skorzystać sobie z udogonienia jakim są wartswy. Wykorzystalam zdjecie, które do niczego się nie nadawało bo było nie ostre i poruszone, chodziło mi jednak o układ kompozycyjny portretu.


W przypadku malarstwa tradycyjnego sprawa jest bardziej czasochłonna ale efekt końcowy powinien być taki sam :) Artyści od wieków korzystają z siatki by mierzyć wzajemne odległosci najważniejszych punktów.


3. Mając zarys postaci ustawiamy sobie podstawową paletę barw dla twarzy i włosów.

4. Teraz malujemy główne plamy kompozycji, pamiętając o głównej zasadzie: równego prowadzenia rysynku czyli nie zabieramy się za malowanie oka kiedy cała reszta papieru jest nietknęta. Ustawienie światłocieni i kolorystyki pozwoli nam panować nad rozwojem obrazu.

5. Zasada druga to: od ogółu do szczegółu. Kolejne plamy zaczynają nabierać coraz to bardziej precyzyjnych kształtów.


6. Na etapie kiedy mamy już w miarę zaawansowany szkic mozemy wyłączyć warstwę z zarysem postaci, by nie przeszkadzała i zabrać się za podciągnięcie tła. Pamietajmy że poszczególne elementy wpływają wzajemnie na siebie, nawet neutralne tło nie może zostać białą, nieruszoną plamą.


7. Teraz pozostaje dopracowywanie postaci.


8. Korzystając z 2 lub 3- krotnego powiększenia koryguję kształt oczu i ust.
Jak widac nie maluję tu każdzej rzęsy, fałdki czy zmarszczki, nie miałoby to sensu, w dodatku "spłaszczyłoby" malarskość obrazu.


9. na koniec jeszcze pare poprawek jeżeli chodzi o włosy.

10. ....i gotowe!

Całość powstała w PS CS2 przy użyciu pędzli standardowych oraz mokrych.

Brak komentarzy: